Graafinen Teollisuus ry tavoittelee painotoimialan hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä.
Hiilineutraali painoala vuonna 2030
Graafinen Teollisuus on toteuttanut Medialiittoyhteisön kanssa tiekartan toimialan hiilipäästöjen nollaamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Epäsuorien päästöjen osalta tavoite on vähintään 30 % päästövähenemä vastaavana aikana. Tämä vähennystavoite on määritetty suhteessa perusuraan, joka perustuu Suomen kansalliseen tavoitteeseen. Tiekarttaan pääset tutustumaan viereisen palstan linkistä.
Painotuote on kiertotalouden edelläkävijä
Vastuullinen painotuote painetaan vastuullisesti tuotetulle paperille, jonka kuidut kiertävät taloudessa yhä uudelleen. Painoalaa voi hyvällä omalla tunnolla kutsua kiertotalouden edelläkävijäksi, sillä juuri paperia me kaikki olemme tottuneet kierrättämään jo pitkään. Suomalaiset ovat siinä maailman parhaita ja Euroopassakin paperin talteenottoaste on yli 72 %. Paperin valmistaminen on oikeasti kestävää teollisuutta. Painotuotteen ympäristövastuuseen voit tutustua Paperille puhtaat paperit -esitteestä, johon on koottu kattava paketti faktatietoa painetun paperin ympäristöjalanjäljestä. Lataa esite käyttöösi viereiseltä palstalta.
Medialiitto-yhteisön hiilineutraaliushanke 2025
Medialiitossa on käynnistetty työ media- ja painoalan ympäristötavoitteiden päivittämiseksi. Ensimmäistä kertaa selvitetään myös alan vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen sekä toimenpiteet, joilla ala voi ehkäistä luontokatoa.
Media-alan ja graafisen teollisuuden yrityksiä edustava Medialiitto on käynnistänyt työn media-alan ympäristövaikutusselvityksen päivittämiseksi ja luonnon monimuotoisuustiekartan laatimiseksi. Projektissa päivitetään vuonna 2021 laadittu hiilineutraaliustiekartta ja arvioidaan alan edistymistä kohti vuoden 2030 hiilineutraaliustavoitetta. Selvitys toteutetaan vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla, ja ensimmäiset tulokset julkaistaan alkusyksystä.
Päivitystyötä ohjaavat Medialiiton lisäksi sen jäsenjärjestöt Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, Radiomedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto. Työn toteuttaa One Planet Oy. Hanketta on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö. Selvityksen suositukset otetaan käyttöön toimialalla vuoden 2025 syksyllä.