Olemme julkaisseet esitteen, jossa kerrotaan, miksi painotuote kannattaa tilata Suomesta. Materiaali sopii jaettavaksi painojen asiakkaille – tai voit käyttää sen sisältöä inspiraation lähteenä, kun suunnittelet oman painotalosi markkinointia. Lue sähköinen esite tai tilaa painettuja esitteitä GT:n toimistosta.
Lue lisääUutiset
Alan oma ja yhtenäinen vastuullisuusraportointimalli – työ käynnistyy
Graafinen Teollisuus ry kehittää käytännönläheistä ja yhtenäistä vastuullisuusraportointimallina jäsenyritysten käyttöön. Tavoitteena on tukea yrityksiä vastuullisuuden kehittämisessä ja raportoinnissa. Mallissa korostuvat matala kynnys aloittamiseen, minimivaatimusten huomioiminen sekä helppous.
Lue lisääIntergrafin uusi talousraportti on ilmestynyt
Kansainvälinen kattojärjestömme Intergraf julkaisee vuosittain talousraportin Euroopan painoalasta. Vuoden 2024 raportti kertoo, että 100 000 painoalan yrityksessä työskentelee yhteensä 600 000 työntekijää ja yhdessä he tekevät 80 miljardin euron liikevaihdon. Alan yritykset ovat keskimäärin varsin pieniä, sillä peräti 91 % painotaloista työllistää alle 10 työntekijää.
Lue lisääTuottajavastuu laajeni vuoden 2024 alussa – tarkista, kuuluuko yrityksesi sen piiriin
Jätelainsäädäntö uudistui, ja tänä vuonna jätehuollon tuottajavastuun piiriin tuli kymmeniätuhansia uusia yrityksiä. Tuottajavastuun hoitaminen on lakisääteinen velvollisuus. Sen noudattamatta jättämisestä voi seurata tuntuva maksu. Tuottajavastuu koskee mm. paperin ja paperituotteiden maahantuojia sekä paperin valmistajia.
Lue lisääToimialan luottamus on kääntynyt nousuun – lukemat kuitenkin yhä matalalla
Painotoiminnan liikevaihto elpyi koronan jälkeen hyvin, mutta Suomen talouden vajotessa taantumaan vuoden 2023 loppupuoliskolla myös painotoiminnan aktiviteetti väheni.
Lue lisääPainoalan toimintaympäristö ja asiakasymmärrys -selvitys
Graafinen Teollisuus ry tilasi Aula Researchilta haastattelututkimuksena toteutetun toimintaympäristöanalyysin oman strategiatyönsä tueksi. Tutkimus suoritettiin tammikuussa 2024. Tavoitteena oli kartoittaa graafisen teollisuuden toimialan asiakkaiden näkemyksiä painotuotteista, niiden roolista ja tulevaisuudesta.
Lue lisää