Painetuille aikakauslehdille huipputuloksia hektisessä digiajassa

Tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2023) kertoo, että joka kolmas aikakauslehti kasvoi printissä ja kahdella kolmesta lehdestä lukuaika kasvoi tai pysyi ennallaan.

Suurimmille nousijoille kymmeniätuhansia uusia lukijoita

Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan peräti 31 aikakauslehteä (eli joka kolmas tutkimuksessa mukana ollut lehti) on kasvattanut painetun lehden lukijamääräänsä edellisvuoden mittauksesta – suurimmat nousijat ovat saaneet kymmeniätuhansia uusia lukijoita. Kasvua nähtiin ruoka- ja juomalehdissä, harrastelehdissä sekä autoilun ja tekniikan lehdissä.

– Tulos on upea ajassa, jossa kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kovaa ja inflaatio ja korkojen nousu syövät kuluttajien ostovoimaa, kommentoi Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.

Lukijamäärältään suurimmat aikakauslehdet ovat edelleen asiakaslehtiä. S-ryhmän julkaisemalla Yhteishyvällä on yli 2,1 miljoonaa lukijaa ja K-ryhmän Pirkalla yli 1,6 miljoonaa. Yleisölehdistä (mediat, joita ostetaan tilaamalla tai irtonumeromyynnistä ja jotka ovat laajasti kaikkien saatavilla) suurimpia ovat naistenlehti Eeva (309 000 lukijaa), viikoittain ilmestyvä Suomen Kuvalehti (293 000 lukijaa) sekä sarjakuvalehti Aku Ankka (288 000 lukijaa). Aku Ankan saavutus on huomion arvoinen, sillä tutkimuksessa olivat mukana vain 15 vuotta täyttäneet.

Kokonaisuudessaan painettujen aikakauslehtien lukijamäärä pieneni 1,9 prosenttia. Yhteensä painetuilla aikakauslehdillä oli 3 441 000 lukijaa.

Myös monien painettujen aikakauslehtien lukuajat kasvoivat

Suomalaiset viihtyvät aikakauslehtien parissa entistäkin kauemmin, sillä lukuaika kasvoi tai pysyi ennallaan kahdella kolmesta lehdestä. Lukuaika kasvoi kaikissa lehtiryhmissä. Tiede Luonto -lehden parissa viihdytään jopa kymmenen minuuttia kauemmin kuin ennen.

Tiede Luonnon päätoimittaja Jukka Ruukki kertoo, että lukuajan nousun takana on korona-ajan siivittämä kiinnostus luontoaiheisiin, joka jatkuu edelleen. Juttuja tehdään painettu lehti edellä:

– Haluamme olla premium-tuote nimenomaan printissä. Olemme panostaneet juttujen elämyksellisyyteen ja haluamme, että lehden sisällöt kutkuttavat kaikkia aisteja. Lehdessä haistetaan, maistetaan, nähdään ja koetaan asioita moniaistisesti, ja luonto tuodaan lukijalle kotisohvalle.

Keskimäärin painetun aikakauslehden yhden numeron parissa vietetään 53 minuuttia. Hartaimmin luetut aikakauslehdet ovat yleisölehtiä, joiden lukuaika piteni keskimäärin jopa 13 minuuttia. Pisimpään lukijat viihtyivät Suomen Kuvalehden, Imagen ja Eevan parissa. Suomen Kuvalehden keskimääräisen numeron lukuaika on peräti puolitoista tuntia.

Lähde: Aikakausmedia