Tuore eurooppalainen mainontaa koskeva elinkaariarviointi osoittaa, että painetulla mainonnalla on usein pienempi hiilijalanjälki kuin digitaalisella mainonnalla. Tutkimuksessa analysoitiin 52 painotuotetta neljässä Euroopan maassa ja verrattiin perinteisiä mainosmateriaaleja, kuten esitteitä ja sanomalehtimainoksia, niiden digitaalisiin vastineisiin. Tutkimuksen toteutti Öko Institut Freiburg yhteistyössä Saksan, Itävallan, Sveitsin ja Alankomaiden painoalan järjestöjen kanssa.
Tutkimuksen tulokset yllättävät: miljoona painettua esitettä tuottaa 642 kg CO₂-päästöjä, kun taas vastaavista verkkoesitteistä aiheutuu hiilidioksidipäästöjä jopa 3200 kg eli peräti viisi kertaa enemmän kuin painetuista. Myös painettu sanomalehtimainonta on vähäpäästöisempää (67 kg CO₂) kuin verkkobannerit (102 kg).
Erilaisten mediatuotteiden ilmastovaikutuksiin vaikuttavat muun muassa paperilaatu, tuotantoprosessit, jakelutapa, datamäärä ja katseluaika. Kestävästi tuotettu paperi parantaa painetun mainonnan ympäristötehokkuutta, ja digimainonnan päästöjä kasvattavat pitkät katseluajat.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että painettu mainonta tavoittaa digimainontaa laajemman yleisön. Jokainen painettu esite luetaan keskimäärin 1,9 kertaa ja sanomalehtimainos 2,7 kertaa – mikä laskee myös lukijakohtaisia päästöjä. Tutkimus tarjoaa vahvan tieteellisen pohjan kestävien mainontastrategioiden arviointiin.
Lue lisää tutkimuksesta: Studie: Print- und Onlinewerbung im CO₂-Vergleich – Bundesverband