Media-ja graafinen ala on vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjään 23 % vuodesta 2019 ja laajentanut vuonna 2025 ympäristövastuutaan myös luonnon monimuotoisuuden turvaamiseen. Media-alan luontotiekartta tuo yhteen media-alan ja graafisen teollisuuden toimet luontovaikutusten pienentämiseksi yhdistäen ilmasto- ja luontotoimet yhdeksi kokonaisuudeksi. Alan luontotiekartta ohjaa yrityksiä kohti toimia, joilla tuetaan kansainvälistä tavoitetta pysäyttää luontokato ja kääntää kehitys kohti elpymistä.
Vähennetään päästöjä koko arvoketjussa ja vahvistetaan luonnon monimuotoisuutta
Media- ja paino alan yritykset ovat jo pitkään kehittäneet ympäristövastuullisuuttaan muun muassa ilmastopäästöjen vähentämisessä, vastuullisissa hankinnoissa, kiertotaloudessa sekä veden- ja energiankäytön tehostamisessa. Vuodesta 2019 alkaen ala on seurannut päästökehitystään, ja päästöjä onkin onnistuttu pienentämään keskimäärin 5 % vuodessa.
Luontotiekartta korostaa, että monet kestävyystoimet, kuten päästövähennykset, vastuulliset hankinnat ja kiertotalousratkaisut, tukevat samanaikaisesti sekä ilmastonmuutoksen hillintää että luontokadon pysäyttämistä. Tavoitteena on, että vuoteen 2027 mennessä kaikki alan yritykset tunnistavat luontovaikutuksensa ja vuoteen 2030 mennessä luontoa vahvistavat toimintatavat ovat arkea.
Alan suurimmat luontovaikutukset liittyvät ilmastonmuutokseen, luonnonvarojen käyttöön, maa- ja merialueiden hyödyntämiseen sekä saasteisiin. Tiekartassa esitetyt toimet korostavat erityisesti arvoketjuissa tehtävää yhteistyötä, sillä merkittävä osa vaikutuksista syntyy hankintojen kautta. Tiekartta antaa runsaasti konkreettisia työkaluja ja viitekehyksiä alan luontotyöhön.
Alan toimijoilla on myös merkittävä rooli riippumattoman ja faktapohjaisen tiedon tuottamisessa ympäristökriiseistä. Luotettava viestintä ja avoin julkinen keskustelu ovat osa laajempaa yhteiskunnallista vastuuta.
Luontotiekartta on ladattavissa viereiseltä palstalta.
Media-alan luontotiekartan laadintaan osallistuivat Medialiitto ja sen jäsenjärjestöt Aikakausmedia, Graafinen Teollisuus, RadioMedia, Suomen Kustannusyhdistys ja Uutismedian liitto. Työn on rahoittanut Media-alan tutkimussäätiö. Yhteistyökumppanina luontotiekartan laadinnassa ja päästövähennysten laskennassa toimi One Planet Oy.
Painotuote on kiertotalouden edelläkävijä
Vastuullinen painotuote painetaan vastuullisesti tuotetulle paperille, jonka kuidut kiertävät taloudessa yhä uudelleen. Painoalaa voi hyvällä omallatunnolla kutsua kiertotalouden edelläkävijäksi, sillä juuri paperia me kaikki olemme tottuneet kierrättämään jo pitkään. Suomalaiset ovat siinä maailman parhaita ja Euroopassakin paperin talteenottoaste on yli 72 %. Paperin valmistaminen on oikeasti kestävää teollisuutta. Painotuotteen vaikutuksista ympäristöön, hyvinvointiin, oppimiseen ja yhteiskuntaan voit tutustua Lukeminen jättää jäljen -oppaasta, johon on koottu kattava paketti faktatietoa painetun paperin ympäristöjalanjäljestä. Lataa esite käyttöösi viereiseltä palstalta.

